Gábor Dénes Főiskola Minőségfejlesztési Program 2022
A Gábor Dénes Főiskola Minőségpolitikai nyilatkozata
A Gábor Dénes Főiskola célja egy szakmailag magas színvonalú, nemzetközileg elismert, széles profilú felsőoktatási intézmény működtetése és fejlesztése, amely a képzés tartalmi színvonala, az oktatási folyamat szervezettsége eredményeként korszerűen képzett, tudásukat a munkaerő-piacon jól hasznosítani tudó szakemberek jelentős számú kibocsátására képes.
Céljaink elérése érdekében a főiskola vezetése elkötelezi magát a következő minőségpolitikai irányelvek betartására:
- A Főiskola tevékenységeinek középpontjában mindenkor a hallgató áll.
- A képzés hatékonyságának növelése érdekében folyamatosan korszerűsítjük annak személyi és tárgyi feltételeit, megteremtjük az elektronikus oktatás feltételeit és képzési rendszerünkbe való integrálását.
- Minőségirányítási rendszerünk az oktatás mellett kiterjed a hozzá tartozó szolgáltatások továbbfejlesztésére és működtetésére, az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosításáért.
- Oktatóink tudását nemcsak a hallgatók képzésében hasznosítjuk, hanem főiskolánk szervezeti kultúrájának fejlesztésére is. Minden egyes munkatársunk napi munkáját a folyamatosan javuló minőség érdekében tett fáradozás, a gyenge pontok felmérése és felismerése, okainak feltárása és megszüntetése határozza meg.
- Támogatjuk a minőségbiztosítási rendszer fenntartását és folyamatos fejlesztését.
- Támogatjuk az intézetek és más szervezeti egységek, valamint a főiskola vezetésének, oktatóinak és nem oktató alkalmazottainak, továbbá hallgatóinak felelősségvállalását a minőségbiztosításban.
- Erősítjük az akadémiai integritást és szabadságot, miközben fellépünk a csalás, a plágium ellen.
- Kiállunk az oktatókat, a nem oktató alkalmazottakat és a hallgatókat érintő mindenfajta intolerancia és diszkrimináció ellen.
- Támogatjuk a külső érintettek bevonását a főiskola minőségbiztosításába.
Főiskolánk felső szintű vezetése elkötelezett és képes arra, hogy olyan módon irányítsa a folyamatokat és allokálja az erőforrásokat, hogy az oktatás színvonala megfeleljen a partnerek igényeinek. Meghatározta minőségközpontú jövőképét és stratégiáját, így a változások kezelése, menedzselése, a rendelkezésre álló tudás összefogása, a megfelelő infrastruktúra kialakítása és az erőforrások biztosítása adott a célok teljesítéséhez.
Elfogadta a Gábor Dénes Főiskola szenátusa, a 377/20180912/sz. határozatában.
A GDF minőségirányítási rendszerének jellemzői
A GDF minőségirányítási rendszere alatt szervezeti rendszert értünk, beleértve a folyamatok szabályozását, az erőforrások biztosítását, a feladatok, felelősségek, hatáskörök meghatározását és mindezek megvalósításához szükséges eszközök és módszerek összességét.
A Gábor Dénes Főiskola minőségirányítási rendszerét az érvényes nemzeti felsőoktatásról szóló törvény előírásaira, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság által javasolt szempontrendszerre, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériuma útmutatásaira alapozva határozta meg és fejleszti, figyelembe véve a felsőoktatás minőségbiztosításának európai sztenderdjeit.
Tevékenységét az ESG 2015 (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) sztenderdjei és irányelvei szerint folytatja, minőségirányítási rendszere folyamatosan nyomon követi és értékeli a sztenderdeknek való megfelelést, valamint aktívan közreműködik az értékelés eredményei alapján a megvalósítást segítő intézkedések, folyamatok kidolgozásában.
A Főiskola vezetése elkötelezi magát, és aktív szerepet vállal a minőségirányítási rendszer működtetésében és fejlesztésében.
A GDF minőségirányítási rendszerét a folyamatszemléletű megközelítés jellemzi, a szervezeten belül az egymással összefüggő folyamatok rendszerét irányítják. Követelményként tartalmazza a folyamatos fejlődést.
A GDF minőségirányítási rendszerének általános céljai:
- Biztosítani az oktatási szolgáltatás minőségre vonatkozó célkitűzéseinek teljesítését;
- bizonyítani a GDF partnereinek, hogy képesek vagyunk a minőségre vonatkozó igényeket teljesíteni;
- fejleszteni a minőséget.
A minőségirányítási rendszer működtetése során feladatunk, hogy a GDF minden egyes szervezetében a kettős funkció kialakítását segítsük elő, vagyis az operatív működés szabályozását, az innovatív javítást, fejlesztést. A minőségfejlesztés így része a mindennapi működésnek és irányításnak.
A Főiskolát a partnerközpontú intézményi működés és a minőségközpontú intézményvezetés jellemzi. A főiskola meghatározta legfontosabb partnercsoportjait (külső és belső partnerek: hallgatók, főiskolai oktatók, munkáltatók, dolgozók, kormányzati szervek stb.) A partnerei igényeit és elégedettségét rendszeresen értékeli, és működését a partneri visszajelzések figyelembevételével fejleszti.
A minőségirányítási rendszer folyamatlánca a GDF érdekelt felei igényeinek felmérésével kezdődik. Ennek megvalósítása, illetve az igények kielégítése a vezetőség felelőssége. A partneri elégedettség mérési és elemzési eredményei a továbbfejlesztési alrendszerbe kerülnek visszacsatolásra. A minőségirányítási rendszer fő elemeit négy alrendszer alkotja:
- a vezetőség felelőssége,
- az erőforrások allokálása,
- az oktatás, mint szolgáltatás előállítása,
- a mérés, elemzés és fejlesztés.
A folyamatos fejlesztés a minőségirányítási rendszer, az oktatási-kutatási folyamatok, termékek fejlesztésére is vonatkozik. A folyamatok fejlesztése részét képezi a folyamatközpontúság megvalósításának és a PDCA elv alkalmazásának. A partnerkapcsolatok irányítása is szabályozott, és kiterjed a végzett hallgatók, a hallgatókat foglalkoztató munkáltatók, szakmai szervezetek, szövetségek, önkormányzatok illetve a beszállító cégek véleményének vizsgálatára és visszacsatolására is.
A GDF minőségirányítási rendszerének fejlesztésében nagy jelentőséget tulajdonít az önértékelésnek. A vezetés számára különféle minőségmutatókat képezünk.
A működő szakok tanterveit évente felülvizsgálja az Oktatási Bizottság, ekkor kerülnek bevezetésre a tantárgyak operatív lebonyolításáért felelős intézetvezetőktől érkezett észrevételek, módosító javaslatok.
A vezetés nagy hangsúlyt fektet a hallgatók elégedettségére, így célunk, hogy a megszerzett képesítés és a mögöttes tudás színvonalas legyen és valós társadalmi/munkaerő piaci igényt elégítsen ki. A végzetteket alkalmazó gazdasági szereplők visszajelzéseit különböző információs csatornák működtetésével ismeri meg a vezetés, többek között a Diáktanácsadó és Pályakövető Rendszer (DPR) segítségével.
A folyamatok szabályozottak, ezek előíró és leíró modelljeit a MIRE minőségügyi dokumentációs rendszer tartalmazza.