Tanulástámogatás
A TUTOR- ÉS MENTORRENDSZER
A Gábor Dénes Főiskolán a nappali és a távoktatási képzési formában egyaránt aktív elemként kezeljük az informatikai tudást és eszközöket.
A tanulási folyamatot a Neptun Meet Street (NMS) elektronikus rendszeren keresztül tutorok és mentorok támogatják.
Minden tárgynak saját tanára van. Az oktató az első szemesztertől a záróvizsgáig kíséri figyelemmel a hallgató tanulmányait; saját tantárgya tekintetében elősegíti a hallgató eredményes felkészülését a gyakorlatok elvégzésére, a számonkérés különböző formáira. A tutori segítség a hallgató igényeinek függvényében folyamatosan megvalósulhat.
Tutorálás:
A hallgató a felmerülő problémáival, kérdéseivel tanárához fordulhat – Interneten keresztül , az NMS rendszerében. Az oktató az e‑mailben feltett kérdéseket 1–3 napon belül megválaszolja, Ezen kívül – ha a hallgatók kérik, vagy ő szükségét látja – útmutatásokat, példákat, esettanulmányokat stb. küldhet részükre.
A hallgató a tutorokkal az NMS tantárgyi fórumokon is kommunikál. A hallgatónak a tananyag tartalmára vonatkozó tesztkérdéseket kell megválaszolnia, elektronikus gyakorló házi feladatokat kell beküldenie. Megoldásuk előfeltétele lehet a vizsgára bocsátásnak, illetve beszámítható az elővizsga eredményébe.
A kijavított gyakorlatokat, dolgozatokat a tanár értékelő kommentárral, útmutatással visszaküldi csakúgy, mint az el nem fogadott gyakorlatokat, és megválaszolja a hallgatók tantárgyi fórumon feltett kérdéseit is.
Mentorálás, user tracking (hallgatói nyomkövetés) és help desk (ügyfélszolgálat):
A mentor a hallgató és a Főiskola közötti személyes kapcsolatot biztosítja, mentális támogatást nyújt, közvetít és bekapcsolódik az egyéni tanulmányszervezésbe. A mentor fő feladata a hallgató ösztönzése és támogatása annak érdekében, hogy a hallgató tervezett, folyamatos munkával sikeresen tehessen eleget tanulmányi kötelezettségeinek.
Ellátja információkkal a hallgatót, ösztönzi a folyamatos tanulásra, segíti abban, hogy megoldja a felmerülő problémáikat. A mentorálás alapvetően elektronikus levelezéssel történik. A mentor tájékoztatja a hallgatót és megválaszolja kérdéseit.
A hallgatókkal az NMS csoportfórumokon kommunikál, és a szaktanári kezelést igénylő ügyeket jelzi a tantárgy tutorának.
A GDF elektronikus távoktatás rendszere
A Főiskola egyre bővülő internetes oktatási szolgáltatásait a 2004/2005-ös tanév kezdetétől e‑learning keretrendszer (előbb az Ilias,majd 2022-től az NMS) intézményi bevezetésével tette teljes körűvé.
Az NMS szervezett rendszerben összefogja az internetes távoktatás szolgáltatásait a Főiskolán, mintegy infrastruktúrát biztosít az elektronikus tananyagok rendszerezett feldolgozásához és az internetes kommunikációhoz.
A távoktatás ún. vegyes rendszerben (blended learning) történik.
Báziselemei:
- e‑learning szolgáltatások (online, interaktív kurzusok, prezentációk, önellenőrző tesztek, gyakorlatok, fogalomszótárak, animációk és letölthető oktatási segédletek, szimulációk);
- a személyes konzultáció és gyakorlat a 14 hetes szorgalmi időszak folyamán péntek délutánonként, valamint szombati napokon.
A rendszer tantárgyi fórumai, belső elektronikus levelezőrendszere lehetővé teszik a szaktanárok és a hallgatók folyamatos konzultációját a világhálón, biztosítják az internetes tutorálást. Az NMS egységes adatbázisban tartalmazza a tantárgyi útmutatót, a tananyagokat, a tantárgyak prezentációs anyagait, a mintavizsga és ellenőrző kérdéseket, az elektronikus házi feladatokat és a letölthető tananyag segédleteket.
A hallgatók tudásszintjének önellenőrzését tantárgyanként anonim és a rendszer által automatikusan kiértékelt tesztfeladatok biztosítják.
A tantárgyak oktatását online kurzusok, multimédiás interaktív oktatóprogramok, animációs szemléltetőeszközök, elektronikus gyakorlatok és fogalomszótár segíti. (Az NMS e‑learning keretrendszer bevezetésével oktatásunk a nappali képzési formában is „blended learning” rendszerűvé vált.)
Az interneten elérhető naprakész elektronikus tananyagon kívül az önálló tanulást támogatja:
- mentori rendszer,
- tutori rendszer,
- diáktanácsadó szolgálat.
A személyes tanácsadásnak, támogatásnak szervezett rendszere van a főiskolán a tutori hálózat keretében.
Oktatóink az előadásokon, a konzultációkon és a gyakorlatokon kívül is a hallgatók rendelkezésére állnak a heti fogadóórákon személyesen vagy telefonon, ezen kívül lehetőség van az e‑mailen vagy az NMS fórumrendszerén történő konzultációra is.
Az internetes távoktatásra alapozott képzésünk folyamata
Az internetes távoktatáshoz továbbfejlesztettük a GDF hagyományos távoktatási rendszerét, a tanulás/tanítás folyamatába szervesen beépítettük az e‑learningrendszer szolgáltatásait.
- A hallgató az NMS e‑learning rendszerben található elektronikus tananyagok segítségével önállóan tanul. Az önálló tanulás értéke: a saját célok érdekében folytatott tanulás öröme nagyon sok nehézség leküzdésében segíti ki az embert.
- A hallgató részt vesz a számítógéptermi gyakorlatokon a távoktatási tagozat tanrendjében meghatározott óraszámban.
- A hallgató vizsga-előkészítő konzultációkon vehet részt tantárgyanként.
- Aktív tutorálás: a hallgatónak tesztkérdéseket kell megválaszolnia, gyakorlatokat (házi feladatokat) beküldenie, amelyek a tananyag tartalmára vonatkoznak. Ezek beszámíthatók az érdemjegybe.
- Önellenőrző tesztek elvégzése tananyagrészenként, illetve a vizsgák előtt.
- Néhány tantárgyból elektronikus vizsgáztatást is szervezünk.
A távoktatás rendszere
A tananyag szolgáltató és fejlesztő keretrendszer (Learning Content Management System = LCMS, a Főiskolánkon ezt a funkciót az NMS látjael) egységes felhasználói felületen összefogja a következő internetes oktatási szolgáltatásokat:
- hallgató-hallgató, tanár-hallgató internetes kommunikáció (e‑mail, tananyagonként internetes fórumok stb.);
- webes, interaktív oktatóprogramok, multimédiás tananyagok, animációk, szimulációk;
- a tananyagkészítést segítő programcsomagok, tananyag-adatbázisok;
- automatikus kiértékelést végző, a hallgatók önellenőrzését segítő tesztprogramok;
- a tananyagokhoz kapcsolódó elektronikus ajánlott irodalom és internet címgyűjtemény;
- elektronikus fogalomtár, amelynek definíciói azonnal lehívhatók, ha a fogalom egy tananyagrészben előfordul.
A fórumokkal helytől és időtől függetlenül információkat cserélhetnek a felhasználók (aszinkron kommunikáció). Tantárgyanként, konzultációs központonként illetve a rendszer működtetéséhez kerülnek létrehozásra fórumok.